1531 Medici Madonna

(Firenze, Szent Lőrinc-bazilika, Medici kápolna)

226 cm magas befejezetlen márványszobor

Készült Firenzében 1521-1534 között.
 

    A kápolnában az oltárral szemben helyezkedik el, ő a kápolna kompozíciójának a csomópontja. Keskeny, magas márványtömbön ül, csak az egyik lába érinti a földet, és ettől a lénye sajátosan könnyednek, légiesnek érződik. Áttetsző ruháján átsejlenek teste sudár formái. A mezítelen, izmos gyermek, lovagló ülésben ül a térdén, élénk mozdulattal fordul feléje, és sóváran kap a keble után. Hátat fordít a nézőnek. Az anya maga az áldozatos lemondás: jobb karjára támaszkodva nyújtja oda testét gyermekének. Feje oldalt hajlik, komoly arcán elgondolkodó kifejezés, nemes szelídség honol. Anya és gyermeke szinte egyetlen lény, az élet örök körforgását, a felemésztést és a megújhodást szimbolizálja.

      Michelangelo arra törekedett, hogy a Madonnát isteni szépséggel ruházza fel, arca szeretetet és szánalmat sugározzon, fejezze ki, hogy a születés és a jövendő forrása, az istenné válás eszköze, aki által az emberiség a tragédiái és viszontagságai közepette is fennmarad.

        A végső kidolgozásnál a művész egy speciális, keresztvonalas módszert alkalmazott. A durva vésőnyomokra merőlegesen egy kéthegyű vésővel finomabb vonalakat rakott fel, és ezáltal olyan textúrájú bőrt sikerült létrehoznia, amely az élő anyag feszültségét, rugalmasságát érzékeltette. A lágy porózus hatás a Madonna arcára fenséges szépséget varázsol.

Forrás: Tolnay Károly: MICHELANGELO Mű és világkép (14, 24, 46, 75, 76, 83, 84, 89, 90-97, 103-107, 180, 197, 198, 203, 204, 256, 257, 277, 306, 356 oldal)

Irodalom: Irving Stone: Michelangelo regényes életrajza (539 oldal)

https://en.wikipedia.org/wiki/Medici_Madonna

Az eredeti alkotás fényképe