1531 Az Éj
(Firenze, Szent Lőrinc-bazilika, Medici kápolna)
194 cm széles csiszolt márványszobor
Készült Firenzében 1526-1531 között
Jellegzetes anyatest, valószínűleg az Éj termékenységét jelképezi. Attribútumai a félhold, és a csillag, a diadémon, a bagoly, egy maszk, egy befejezetlen virágfüzér, talán mákvirágból. A testtartásra egy Lédát ábrázoló antik szarkofág hatott. A bal kar valószínűleg már a kidolgozás során megrongálódott. A kéjesen érzéki alak még fiatal, termékeny, kívánatos nő, kinek teste férfiak bölcsője. Görög arcélű, finom feje kecsesen hajlott nyakon pihen, szemét lezárva átengedi magát az álomnak, a sötétségnek. Nyúlánk tagjai, erős teste, plasztikusan formázott húsa feszültséget fejez ki, és az érzéki hatást tovább fokozza a fényesre csiszolt felület. A tejfehér márványon játszó fény még jobban kiemeli a nőies idomokat, az erőteljes csípőt, az erőszakosan hátrafogott kar miatt kiemelkedő melleket. A kifelé forduló váll alá egy álarc, a fölemelt térd alatt képződő háromszögbe egy bagoly van kifaragva. A műalkotás szimbolikája a flegmatikus személyiségtípus megszemélyesítője: csendes derűvel várja a termékeny sötétséget.
Egy ékesen öltözött nemes úr egyszer azt kérdezte Michelangelotól:
- Hogyan támadt az az ötlete, hogy az Éjt ilyen bámulatos alakban ábrázolja?
- Találtam egy márványtömböt, amelyben benne rejlett ez a szobor. Munkám mindössze abban állt, hogy eltávolítsam azt a kevés márványt, amely körülvette és láthatatlanná tette mások számára. Mi sem könnyebb, ha az ember ért hozzá.
Giovanni Strozzi, aki Michelangelo csodálója volt, a nevében szereplő „Angelo”-t szójátékként felhasználva a következő dicsőítő epigrammát írta:
Az Éjt, amint édesen szendereg
előtted itt, egy angyal véste kőbe.
Alszik, tehát él. Nem hiszed Felőle?
Ébreszd föl, és beszélni fog veled.
(Giovanni Strozzi verse Rónay György fordításában)
A meglehetősen mesterkélt és finomkodó versre, melyben nyoma sincs az eredetiségnek, Michelangelo keserű, mély értelmű négysorossal felelt:
Aludni jó, kőből lenni még jobb,
míg szégyen és gyalázat úr a világon.
Mily szerencse: se éreznem, se látnom!
Ne kelts föl hát, s ó! csendesen beszélj ott.
(Rónay György fordítása)
Az alvás, a kő-lét megszabadít a szégyentől, annak a szégyenétől, hogy a haza, a szülőváros rabszolgasorba süllyedt. Eredetileg, amikor Michelangelo 1520-ban megtervezte őket, a Medici kápolna allegóriáinak tisztán filozofikus jelentőségük volt: a mindent elpusztító „Időt” jelképezték. A művész huszonöt évvel később már politikai jelentőséggel ruházta fel az alakokat. A hercegek szobraiban a zsarnokság elleni gyűlölet kifejezését érezhetjük.
Forrás: Tolnay Károly: MICHELANGELO Mű és világkép (50, 51, 97, 201, 202, 246, 355 oldal)
Irodalom: Irving Stone: Michelangelo regényes életrajza (537 oldal)
https://it.wikipedia.org/wiki/Notte_(Michelangelo)
Fénykép az eredeti alkotásról1 Fénykép az eredeti alkotásról2 Fénykép az eredeti alkotásról3